חוק טל? היועץ הבכיר של שרון מדבר

ד"ר איתן לסרי, יועצו של ראש הממשלה לשעבר, שובר שתיקה • "גיוס חרדים בכפייה יחזור כבומרנג. לצבא אין מקום לכולם" • וגם: הזכויות של שמיר והפניה למופז 

שרי רוט, בחדרי חרדים 12:20 03/07/2012

ד"ר איתן לסרי, יועצו הבכיר של ראש הממשלה אריאל שרון ומי ששימש כנציגו בוועדה המיוחדת לגיוס בחורי הישיבות בוועדת הכנסת, מסיר את הכפפות ומחליט לשבור שתיקה בראיון ל'בחדרי חרדים'.

"ראש הממשלה שרון ביקש בעבר להרחיב את חוק טל כדי לאפשר את קליטתם של עוד מאות בני ישיבות שתורתם אומנותם במסגרת מסלולים חדשים בצה"ל, בשירות אזרחי ובארגוני חירום והצלה. ולמרות שהמספרים אינם מספקים, בכל זאת חלק לא קטן מהחרדים החל לשאת בנטל".

הד"ר לסרי טוען, כי הפתרון לגיוס בחורי ישיבות ולנשיאה משותפת בנטל חייב לבוא בהליך הידברות אמיתי ולא מתנגח עם מנהיגי המגזר החרדי, בשאיפה להשגת הסכמה נרחבת ולא בכוח.
כך, לדעתו, ראה את הדברים גם ראש הממשלה שרון, וכיועצו הבכיר מי כמוהו יודע. לתשומת ליבם של החברים ב'קדימה'.

לדעתו, יש לקבוע כי חוק שירות חובה יחול על כל אזרח בישראל כאשר עומד לנגד עינינו התנאי שמי שמשרת זכאי גם לקבל מהמדינה. ביישום החוק יש להתחשב באוכלוסיות מיוחדות וחריגים אשר ימצא הפתרון עבורם בהסכמה. כמו כן, יש לקבוע מסגרת שירות אזרחי יעילה ומורחבת אשר תכלול את כל האוכלוסיות שאינן משרתות כיום בצה"ל לרבות הערבים, חלק ניכר מהחרדים, וחלק מהאוכלוסייה החילונית.

ד"ר לסרי טוען כי הפעלת סנקציות קשות בטווח הקצר כנגד החרדים ללא מתן מענה ופתרון אמיתי ואפקטיבי לבעיית השירות בישראל, תוביל לצערו לסרבנות דתית-רוחנית נרחבת בקרב החרדים ואף לפגיעה קשה בהישגים המעטים של חוק טל – גיוסם של אלפי חרדים שלא היו אמורים להיות כלל במסלול שירות זה קודם החוק.

"זאת ועוד יש לזכור כי צה"ל לא ממש ערוך לקבל בבת אחת כמות נרחבת של מתגייסים חדשים – זה חייב להיעשות בהדרגה. מאידך, ראשי הציבור החרדי חייבים להבין כי אם לא ימצא פתרון מוסכם, חוק טל יפקע ב-1 באוגוסט, תלמידי ישיבות שלא יתגייסו ייחשבו למשתמטים מצה"ל ויגברו הקולות שיקדמו זאת מסביב.

"בטווח הארוך יש למצוא את החלופה הטובה ביותר שתגביר את מעורבותם של החרדים והערבים בשירות הלאומי בתחילה, ובשוק התעסוקה והעבודה בהמשך".

באשר למשבר הקואליציוני, בוחר ד"ר לסרי להזכיר את פעולותיו הרבות של ראש הממשלה המנוח יצחק שמיר ז"ל למען "אחדות העם" תוך התעלות משיקולים אישיים וזרים.

הוא קורא למופז שהיה מעורב ברוב ההליך בתקופת שרון לעשות כל מאמץ ולקדם את הפתרון שיחבר בין כל חלקי העם תוך שמירה על מסגרת האחדות הקיימת ולא להתמקד בפתרונות מפלגים ומפצלים בינינו.

כותב המאמר : שימש בעבר כיועץ לראש הממשלה שרון, משמש כמנכ"ל אתגר פתרונות אסטרטגיים ויזמות, בעל תואר דוקטור בכלכלה פוליטית ובמנהל ציבורי מאוניברסיטת בר אילן.